Porady | Porady eksperta |
Terapia Integracji Sensorycznej
Wpisany przez kasia   

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

DO RODZICÓW, NAUCZYCIELI, WYCHOWAWCÓW, PEDAGOGÓW ORAZ WSZYSTKICH, KTÓRZY PRACUJĄ Z DZIEĆMI


Najnowsze badania wskazują, że od 15% do 40% dzieci w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym ma niezdiagnozowane zaburzenia rozwojowe, które wpływają na sprawność ruchową, naukę w szkole oraz na rozwój emocjonalny i zachowanie. Większość problemów u dzieci wynika z zaburzeń Integracji Sensorycznej.

Kiedy udać się do terapeuty Integracji Sensorycznej?


Warto dokładnie obserwować swoje dziecko i konsultować swoje spostrzeżenia z nauczycielami, z którymi dziecko spędza również dużo czasu, zwłaszcza w przedszkolu. Często spotykamy się z opiniami nauczycieli o "niegrzecznych dzieciach", słyszą Państwo po raz kolejny "Jaś znów uderzył Kasię", "Jaś w ogóle nie słucha, co się do niego mówi, jest jakby bardzo zamyślony", "Jaś jest wszędzie i trudno mu wysiedzieć w miejscu". Często doszukujemy się przyczyn takiego zachowania w błędach wychowawczych, co nie zawsze jest prawdą. Czasami jednak przyczyna może tkwić gdzie indziej

Dziecko nadmiernie poszukuje dotyku lub nerwowo go unika.

Jeśli ten sam Jaś, który bije dzieci, obgryza paznokcie, często skubie bądź drapie się, preferuje zabawy w przepychanie, łapanki i rzucanie się na innych w zabawie, może być to sygnał, że jego zmysł dotyku nie do końca dobrze się wykształcił. Może właśnie nasz Jaś potrzebuje pomocy specjalisty. Sygnał ostrzegawczy występuje również w przypadku odwrócenia tej sytuacji, jeśli Jasio unika aktywności plastycznych, denerwuje się, gdy jest dotykany, nie lubi ciasnych ubrań, przeszkadzają mu metki, brudne ręce i jest bardzo wrażliwy na ból.

Wydaje się leniwy, nie lubi aktywności ruchowych lub jest nadpobudliwy.

Jeżeli nasz Jaś jest typem samotnika, siedzi w miejscu i niechętnie zmienia pozycje, jest ostrożny w ruchu i niechętnie podejmuje nowe aktywności ruchowe, często potyka się lub przewraca, ma lęk wysokości, nie lubi bujania bądź jest zupełnie odwrotnie - ciągle jest w ruchu, nudzi mu się na zajęciach statycznych, w jego zachowaniach dominuje huśtanie, kręcenie, skakanie to również należy całościowo przeanalizować zachowania Jasia.

Nie potrafi prosto siedzieć na krześle.

Napięcie mięśniowe naszego dziecka to również istotna wskazówka dla rodziców. Możemy obserwować Jasia, gdy siedzi na krzesełku. Jeżeli mamy wrażenie, że obsuwa się, podpiera ręką głowę lub często zmienia pozycję, gdy długo stoi w jednym miejscu, często skarży się, że jest zmęczony i nie ma siły, siada na podłodze w pozycji "W" bądź wydaje nam się, że zbyt mocno chwyta przedmioty i jest nadmiernie spięty, należy poszukiwać przyczyny takiego zachowania, gdyż może przełożyć się to na późniejszą edukację szkolną, w trakcie, której dzieci przez 45 minut powinny umieć skoncetrowac uwagę i "wysiedzieć" w swojej ławce.

Lubi słuchać zbyt głośniej muzyki lub boi się niektórych dźwięków.

Takie kłopotliwe zachowania dzieci mogą być, zatem wynikiem poszukiwania wrażeń, czy to dotykowych, czy np. słuchowych, wtedy, gdy Jaś słucha bardzo głośnej muzyki, często podnosi głos lub powtarza dźwięki czy słowa oraz lubi hałaśliwe zabawy i zabawki.
Odwrócenie tej sytuacji znów będzie dla nas ważnym sygnałem:, jeśli Jaś bywa zdenerwowany w gwarnych miejscach, boi się niektórych dźwięków, często zatyka uszy bądź ma trudności ze skupieniem uwagi, gdy w tle pojawiają się inne dźwięki.

Poszukuje zabaw migocących zabawek lub jest mocno pobudzony w oświetlonych pomieszczeniach.

Wzrok naszego Jasia ma także istotne znaczenie. Jeżeli nasz Jasio nie lubi być na słońcu, domaga się czapki z daszkiem lub okularów przeciwsłonecznych, jest pobudzony w mocno oświetlonych pomieszczeniach bądź lubi bawić się światłem - gasić i zapalać lampy, wpatrywać się w migoczące zabawki, mruga oczami, boli go głowa przy pisaniu, słabo rozróżnia wzrokowo kształty, ma problemy z wyróżnianiem figury z tła, odwraca litery itp.

Unika pewnych zapachów lub je poszukuje.

Węch to także duże pole do obserwacji. Jasio może unikać pewnych zapachów bądź do nich dążyć wąchając nawet swoje stopy i wszystko, co znajduje się wokół. Może mieć kłopoty z rozróżnianiem zapachów bądź głośno na nie manifestować mówiąc, że co śmierdzi.

Należy bacznie obserwować nasze dziecko! Jeżeli tylko mamy wątpliwości czy nasz Jaś rozwija się prawidłowo, zawsze możemy poprosić o radę nauczyciela bądź psychologa z placówki, do której Jasio uczęszcza. Niektóre zauważalne zaburzenia mogą wynikać z neurologicznych uszkodzeń. Jeżeli badanie neurologiczne wykluczyło takie, przyczyną niepokojących zachowań dziecka mogą być zaburzenia Integracji Sensorycznej.

Oferuję diagnozę i terapię zaburzeń Integracji Sensorycznej (SI). Terapia SI kierowana jest w pierwszej kolejności do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, mających problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, apatycznych lub nadpobudliwych, z problemami emocjonalnymi, mających trudności w uczeniu się, koncentracją, uwagą i wyżej opisanymi problemami. Brak wczesnego rozpoznania przyczyn zaburzeń i terapii u dziecka powstają wtórne problemy emocjonalne oraz problemy związane z zachowaniem. W wieku 7-8 lat dziecko staje się bardziej świadome i wie, że ?coś ze mną nie jest tak?.

Terapia integracji sensorycznej to ?naukowa zabawa?; nauka przez zmysły-uczenie się przez ciało. Jest to też trening półkul mózgowych.

Zajęcia trwają 50 min. i odbywają się w Sali wyposażonej w profesjonalny sprzęt do prowadzenia terapii- głównie sprzęt podwieszany: huśtawka, platforma, konik, helikopter, hamak oraz deskorolki, deski do balansowania, krążki rotacyjne, ścianka wspinaczkowa, piłki i wiele innych. Mam ukończony II stopień SI z uprawnieniami do diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Pierwsza wizyta ?GRATIS.

?SIMED? Terapie Integracji Sensorycznej

mgr Barbara Chrustek
Jaworzno u. Żółkiewskiego 1
Tel. 605 91 94 97
e-mail. bchrustekatgmail.com
www.Simed-Terapie.pl

 

Komentarze  

 
#1 Aneta 2010-12-16 10:12
Bardzo ciekawy artykuł, nawet nie wiedziałam, że coś takiego jest jak SI